Rozhovory s učiteľmi
Na žiadosť študentov v ankete sme sa rozhodli vytvoriť novú rubriku – rozhovory s učiteľmi. Niektorým našim učiteľom sme položili zopár otázok a odpovede sú naozaj zaujímavé :)
1. Aký bol váš detský sen? Chceli ste byť učiteľom už od detstva?
Jozefčeková, Eva: Môj detský sen bol byť letuškou, neskôr som chcela študovať farmáciu a na strednej škole som sa rozhodla pre povolanie učiteľky.
Kababíková, Jana: Môj detský sen sa zhoduje s tým, čo teraz robím. Neľutujem to vôbec, lebo je to krásne povolanie. Mrzí ma len, že stratilo svoj význam v očiach spoločnosti, čo sa prejavuje v postojoch niektorých žiakov k štúdiu a rodičov k škole. Určite to o cca 10 rokov pocíti celá spoločnosť. Mrzí ma to, ale netrápim sa tým, lebo by som bola znechutenou učiteľkou.
Melník, Miloslav: Nebol to síce vyslovene detský sen, ale chcel som ísť študovať astronómiu a astrofyziku alebo molekulárnu genetiku. Keďže v tom období (1987) sa na tieto odbory dostávalo z chemickej priemyslovky veľmi ťažko a prihlášku bolo možné podať iba na jednu vysokú školu, voľba padla nakoniec na biochémiu. Nikdy som nechcel učiť. Ešte aj po skončení VŠ som samozrejme hľadal zamestnanie vmojom odbore. Už vtedy bol problém nájsť si zamestnanie, preto keď som dostal ponuku ísť učiť na chemickú priemyslovku, neváhal som. Som učiteľom z donútenia – učím už 20 rokov :)
Stebnická, Antónia: Nie, nechcela som byť učiteľkou. Moja babka, otcova mama, mi vždy vravela, že bude zo mňa učiteľka a ja som sa tvrdohlavo bránila. Chcela som byť vojačka alebo právnička. Ale asi to vo mne bolo a vo štvrtom ročníku na gymnáziu som sa rozhodla študovať za učiteľku.
Straňáková, Iveta: Ešte za detských čias som sa chcela stať televíznou hlásateľkou alebo letuškou, ale nad povolaním učiteľa som vôbec neuvažovala, bola to akási zhoda náhod a hlavne nedostatok učiteľov v technických odboroch, a tak som začala pracovať hneď po ukončení VŠ Elektrotechnickej na strednej odbornej škole a vyučovať elektrotechniku, automatizáciu a informatiku.
Turik, Radoslav: Učiteľstvo mi asi bolo súdené, aj keď to veľmi dlho tak nevyzeralo. Moja mama bola učiteľka, takže čosi som zdedil v genetickej výbave. Definitívne som sa pre učiteľstvo rozhodol na vysokej škole, keď sa mi začala komplikovať cesta k práci profesionálneho historika.
2. Ak by ste si mohli vybrať iné povolanie, čo by to bolo?
Jozefčeková, Eva: Asi by som si nevybrala iné, ale priala by som si, aby bolo toto povolanie lepšie ohodnotené.
Kababíková, Jana: Napriek psychickej záťaži a platovým podmienkam by som si zase vybrala učiteľstvo, ale možno asi vo Fínsku alebo Švédsku, kde má vysokú prestíž a podporu spoločnosti.
Keďže žijem na Slovensku, možno by som si vybrala aj niečo z oblasti stavebníctva, lebo ma fascinuje, že niekto vie postaviť akúkoľvek budovu. Avšak aj s týmto povolaním je to asi lepšie v iných krajinách. Mne sa však na Slovensku veľmi páči a som vo svojom povolaní šťastná. Ešte sa mi na vysokej škole zapáčila aj historická gramatika, lebo v nej bolo veľa logiky aj veľa záhad.
Melník, Miloslav: Astronóm – jednoznačne.
Stebnická, Antónia: Učiteľka v materskej škôlke a inštruktorka erobiku.
Straňáková, Iveta: Určite by to bola opäť práca s technikou a zostala by som pravdepodobne pri počítačoch, možno počítačová grafika...
Turik, Radoslav: Nadviažem na predchádzajúci odpoveď. Určite by som chcel pracovať, ako odborný pracovník niektorej historickej inštitúcie, prípadne historik na voľnej nohe.
3. Ktoré predmety ste mali v škole najradšej, a ktoré ste naopak nemali radi?
Jozefčeková, Eva: Najradšej som mala jazyky, telesnú výchovu a športovanie. Nemala som rada výtvarnú výchovu a rysovanie. To mi veľmi nešlo.
Kababíková, Jana: Mala som najradšej matematiku a slovenčinu, ale táto kombinácia sa nedala vtedy študovať, tak som sa rozhodla pre spoločenskovednú líniu. Zaujímala ma aj fyzika, ale nevedela som si predstaviť učiť celý život len o číslach. Veľa logiky som videla aj v organickej chémii. Nemala som rada anorganickú chémiu, pretože som neznášala učiť sa o vlastnostiach jednotlivých prvkov, a laboratórne cvičenia z chémie, lebo už ako dieťa som niekde videla nejaký film, v ktorom sa vrah zbavil jednej z dedičiek tak, že jej do pleťového krému dal nejakú kyselinu či akúsi žieravinu. Takže odvtedy som mala strach pracovať v laboratóriu s akoukoľvek chemickou látkou.
Melník, Miloslav: Keďže som absolvent chemickej priemyslovky, tak organická chémia a chemické výpočty (látkové bilancie) a tiež technické kreslenie. Slovenský jazyk, ruský jazyk a občiansku náuku nie že by som nemal rád, ale učiť sa mi ich teda nechcelo.
Stebnická, Antónia: Mala som rada všetky humanitné predmety a biológiu, nemala som rada geografiu. Museli sme sa učiť naspamäť všetky štáty sveta a ich hlavné mestá. Dodnes si pamätám hlavné mesto Tadžigistanu Dušanbe. Dokonca fyzika bola lepšia ako geografia. Telesnú som mala rada len ako poslednú vyučovaciu hodinu.
Straňáková, Iveta: Nikdy som neriešila žiaden predmet, vyhovovali mi všetky predmety, bavilo ma učiť sa naozaj všetko, chcela som veľa spoznávať. Počas štúdia na gymnáziu mojim najobľúbenejším predmetom bola fyzika, ktorú ma učila vynikajúca profesorka s úžasným darom vysvetľovať rôzne fyzikálne javy a procesy s takým nadšením a zrozumiteľne, že som sa vždy tešila na každú hodinu s ňou a je mi doteraz vzorom po odbornej a ľudskej stránke. Predsa len som si spomenula na predmet, ktorý som trošku nemala rada na základnej škole a bola ním hudobná výchova, pretože som mala veľkú trému spievať pred spolužiakmi :(
Turik, Radoslav: Samozrejme číslom jedna bol pre mňa vždy dejepis. Veľmi som mal rád aj geografiu a občiansku náuku. Nevoňali mi príliš prírodovedné predmety, s jednou výnimkou. Chémiu som si na gymnáziu obľúbil.
Interview viedla: Tatiana Vaššová
Okamihy z práce učiteľa vyjadrujú aj nasledujúce kresby :)
___________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Murphyho zákony učiteľskej profesie
Čím dlhšie a dôkladnejšie sa učiteľ venuje príprave na hodinu, tým horšie hodina dopadne.
Ak učiteľ mešká na hodinu, stretne na chodbe riaditeľa.
Ak ste strávili víkend prípravou prezentácie, počítačová miestnosť bude obsadená.
V deň písomky bude absencia minimálne 20 %.
Počas voľnej hodiny idú hodiny oveľa rýchlejšie.
_________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Zdroj: www.dobraskola.com