Učíme sa debatovať
Súčasťou kvalitnej prípravy študenta na život je aj spôsobilosť prezentovať samého seba. Aj to ponúka Akademická debata. Práve preto sa na Gymnáziu arm. gen. L. Svobodu v Humennom v dňoch 12.-14.09.2011 prváci z piatich tried učili správne debatovať, argumentovať a vystupovať. Nové skúsenosti získavali pod vedením lektorov zo Slovenskej debatnej asociácie. Jednej z lektoriek, vysokoškoláčke Veronike Merjavej, sme položili zopár otázok.
Aký zmysel vidíte v tom, aby prváci absolvovali tieto semináre?
Problémom tejto doby je, že žiaci nie sú v škole vedení správne formulovať svoje myšlienky a prezentovať vlastný názor. Akademická debata ako súťažno-vzdelávacia aktivita sa snaží s týmto problémom vyrovnať pomocou toho, že učí žiakov kriticky myslieť, argumentovať a v neposlednom rade prezentovať vlastný názor. Práve v tom vidíme zmysel našich seminárov.
Myslíte si, že tieto semináre by mali absolvovať všetci študenti na Slovensku?
Ako som už poznamenala v prvej odpovedi, tento problém sa týka väčšiny mladých ľudí, preto som presvedčená o tom, že čím viac ľudí sa s Akademickou debatou stretne, tým lepšie. V ideálnom prípade všetci študenti na Slovensku.
Ktorú časť seminára by ste označili za najdôležitejšiu z hľadiska využitia v bežnom živote?
Je ťažké identifikovať najdôležitejšiu vec. Jednotlivé semináre majú zmysel, iba ak na seba nadväzujú a tým vytvárajú ucelený obraz o konštruktívnej diskusii, ktorá sa zameriava na množstvo dôležitých vecí, ktoré ľudia v živote potrebujú. Tým, že stavia účastníkov do roly, v ktorej musia obhajovať myšlienkovú pozíciu, bez ohľadu na to, či sú s ňou vnútorne stotožnení alebo nie, vytvára príležitosť na rozvoj kritického myslenia, tolerancie a argumentácie, s ktorou majú študenti často problémy. Ďalšou dôležitou súčasťou debaty je aj rozvoj komunikačných a prezentačných schopností, ktoré umožňujú študentom viesť rozumný dialóg a schopnosť presadiť svoj názor. Preto sa nedá vybrať iba jedna časť seminára.
Myslíte si, že niektorých študentov oslovil seminár natoľko, že sa začnú venovať Akademickej debate aj vo svojom voľnom čase?
Mali sme možnosť sledovať reakcie študentov, ktorí sa počas celého seminára aktívne zapájali. To je pre nás signál, ktorý poukazuje na to, že náš seminár ich zaujal, a preto sme veľmi spokojní. Sme presvedčení o tom, že sa študenti naučili veľa nových vecí, ktoré im pomôžu v živote aj keď nebudú aktívne debatovať, na druhej strane dúfame, že mnohí z nich budú v debatnom programe naďalej pokračovať. Myslím si, že pre každého lektora je najväčšou radosťou, keď vidí plody svojej práce v podobe nových šikovných debatérov.
Slová sympatickej lektorky zo Slovenskej debatnej asociácie sa naplnili. U prvákov mali semináre veľký úspech a výsledkom je obohatenie debatného klubu GAGLS o 35 nových debatérov :-)